عمل ترمیمی بینی

آیا می‌دانستید، بیش از ۲۵ درصد از افرادی که عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند به دلایلی از نتایج عمل رضایت کافی ندارند؟ اغلب این افراد یا به دلیل تجربه ناکافی جراح، دچار اختلالات تنفسی و یا مشکلاتی از این دست شده‌اند و یا نتیجه عمل با انتظارات آنها همخوانی نداشته است. در چنین مواردی، جراحی ثانویه بینی یا ترمیمی بینی با انجام تکنیک‌های پیچیده، ناهنجاری‌هایی که طی جراحی ابتدایی به وجود آمده را مرتفع می‌سازد.  

رینوپلاستی ثانویه که عنوان دیگری برای جراحی ترمیمی بینی است، از عمده‌ترین جراحی‌هایی است که بر روی بینی اعمال می‌شود. در این روش، عموماً از غضروف‌های پیوندی در جهت ترمیم بینی بهره گرفته می‌شود. اگر به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید و قصد جراحی ترمیمی بینی دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دلایل نیاز به جراحی ترمیمی بینی ( چرا عمل بینی دوباره انجام میشود)

پیشتر گفتیم، افرادی که عمل بینی رضایت بخشی نداشته‌اند، همواره به دنبال روش‌هایی جدید هستند تا از این طریق به فرم بینی دلخواه خود دست پیدا کنند. عمل ترمیمی بینی با انجام مراحلی پیشرفته، ساختار بینی را اصلاح کرده و در نتیجه فرمی متناسب صورت و دلخواه فرد به ارمغان می‌آورد. این روش جراحی عمدتاً به یکی از دلایل زیر انجام می‌شود:

  • رضایت ناکافی از عمل اولیه بینی: در پاره‌ای موارد پیش می‌آید که بیمار از عمل بینی ناراضی است. این ممکن است به دلیل عدم مهارت پزشک، خطای جراحی و یا انتظارات شخصی خود بیمار باشد.
  • مشکلات تنفسی: تعداد چشمگیری از بیماران بعد از جراحی بینی با مشکلات تنفسی یا گرفتگی آن به خصوص حین خواب مواجه می‌شوند.
  • سوراخ‌های بینی خیلی بزرگ یا خیلی پهن: شاید افرادی را دیده باشید که سوراخ‌های بینی نسبتاً بزرگی دارند. به منظور اصلاح این مشکل، رینوپلاستی روش مناسب و کارآمدی است.
  • وجود قوز روی بینی: برخی از افراد، قوز روی بینی خود را دوست ندارند. با رینوپلاستی ثانویه برای همیشه از شر آن خلاص می‌شوید.
  • عدم تعادل بین اجزای صورت: اگر از ظاهر بینی خود ناراضی هستید با انجام عمل ترمیمی، تناسب و تعادل بین اجزای صورت برقرار می‌شود.
  • عدم تقارن لوله‌های بینی: در برخی جراحی‌های زیبایی بینی، عدم قرینگی لوله‌های بینی باعث مشکلاتی در فرد می‌شود. برای حل این مشکل، ضروری است عمل مجدداً تکرار شود تا تقارن لازم ایجاد شود. 
  • وجود انحراف تیغه بینی: برای عده‌ای از بیماران وجود انحراف تیغه بینی موجب بروز ناراحتی‌هایی می‌شود. برای مثال، مشکلات سینوسی به وجود می‌آورد و همین امر سینوزیت مزمن را در پی دارد.
  • افتادگی زیاد نوک بینی به سمت بالا یا پایین: بعد از عمل بینی گاهاً دیده شده که نوک بینی بیش از حد به سمت بالا یا پایین متمایل شده است. رینوپلاستی ثانویه این مشکل را برطرف می‌کند.
  • سردردهای میگرنی: بر اساس تحقیقات انجام شده، دیده شده که بیماران بعد از جراحی زیبایی بینی، سردردهای شدید و به قولی میگرنی را تجربه کرده‌اند. اما بعد از جراحی ثانویه بینی، این مشکل بهبود می‌یابد.
  • مشاهده زخم یا اسکار بعد از جراحی اولیه: اگر جراحی بینی ناموفقی داشته باشید، به احتمال زیاد اسکار یا زخم‌هایی روی بینی یا اطراف آن به وجود می‌آید که با جراحی دوم به طور کامل برطرف می‌شوند.
عمل ترمیمی و ثانویه بینی

بهترین زمان برای جراحی ترمیمی بینی

تعداد اندکی از افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می‌ دهند، ممکن است بعد از مدتی، به این نتیجه برسند که این عمل را تکرار کنند. نکته‌ای که در این جا بسیار مهم است، زمان مناسب عمل مجدد است که باید نسبت به آن، توجه نمود. اگر چه دستورالعمل و زمان خاصی برای انجام این عمل مشخص نشده است، اما به طور کلی بهتر است حداقل یکسال از انجام اولین جراحی بینی گذشته باشد.

گذشت تقریباً یکسال از عمل بینی، زمان مناسبی است تا بینی به طور کامل بهبود پیدا کرده و برای انجام مجدد جراحی آمادگی لازم را داشته باشد. طی این مدت، ورم و التهابی که بعد از جراحی اولیه داشته‌اید نیز، به طور کامل فروکش کرده و نواقص و مشکلات احتمالی بینی نمایان می‌شوند.

شایان ذکر است، گاهی اوقات پیش می‌آید که بیمار بعد از گذشت چند روز بعد از عمل، مشکلات شدید تنفسی یا اسکارهای حادی را تجربه می‌کند. در این گونه موارد، بهتر است جراحی ثانویه بینی در مدتی کمتر از یکسال، مجدداً انجام شود تا این مشکلات برطرف شوند و بیمار نیز درد و ناراحتی کمتری را احساس کند. کما این که در همه این موارد باید با پزشک متخصص در ارتباط بوده و از راهنمایی‌ و داروهایی که در این رابطه تجویز می‌کند نیز بهره برد.

 جراحی ترمیمی بینی چگونه انجام می‌شود؟

آیا می‌دانید جراحی ترمیمی بینی چگونه صورت می‌پذیرد؟ این عمل طی مراحل مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بیهوشی:

برای شروع عمل، پزشک، آرامبخش‌هایی در ورید بیمار تزریق می‌کند که باعث می‌شود فرد برای مدت زمان مشخصی بیهوش باشد. در این حالت، بیمار هیچ گونه دردی را حس نمی‌کند. به این ترتیب، جراح با دقت و ظرافت بیشتری می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

  • برش:

جراح برای این که تغییراتی عمیق در ظاهر بینی فرد به وجود آورد، در ناحیه کلوملا، برش‌هایی ایجاد می‌کند. این ناحیه تقریباً، بین دو سوراخ بینی قرار دارد. بعد از این مرحله، پوست بینی که روی استخوان و غضروف بینی را پوشانده است، کنار زده می‌شود. با این کار، جراح می‌تواند به بافت‌های بینی دسترسی داشته باشد و راحت‌تر تغییرات لازم را در ساختار بینی اعمال کند.

  • تغییرات بر روی ساختار بینی:

معمولاً برخی از بیمارانی که برای جراحی ثانویه بینی مراجعه می‌کنند، بینی‌هایی گوشتی و بزرگی دارند. برای این دسته از افراد، جراح نیاز به غضروف بیشتری دارد تا بتواند فرم بینی را مطابق با سلیقه شخصی بیمار تغییر دهد. در این گونه موارد، جراح ناچار است از غضروف‌های داخل خود بینی فرد و یا سایر قسمت‌های بدن او برای بازسازی بینی استفاده کند.

  • بخیه برش‌ها:

بعد از اینکه جراح، تغییرات لازم در ساختار بینی ایجاد کرد، نوبت به بخیه برش‌ها می‌رسد تا شکل جدید بینی حفظ شود. به همین منظور، جراح ممکن است از اسپلینت‌‌های خارجی و یا داخلی استفاده کند که بافت‌های آسیب‌دیده و یا استخوان‌ها را تثبیت می‌کنند. سپس با آتل‌ یا بانداژ، روی بینی را می‌پوشاند.

دوران نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی ترمیمی بینی

قطعاً طی عمل بازسازی بینی تا بهبودی آن، یک دوره مراقبت‌های ویژه‌ای را باید انجام داد. اهمیت این موارد به قدری است که اگر فرد بیمار در انجام آن‌ها کوتاهی کند با عوارض ناخوشایندی روبه‌رو خواهد شد. پزشک در همان روزهای ابتدایی عمل، نکات لازم را به بیمار خواهد گفت.

در اولین مرحله‌ مراقبت بعد از جراحی ثانویه بینی، بیمار باید مصرف مایعات روزانه را به چندین برابر افزایش دهد. این امر از خشکی بیش از حد دهان جلوگیری خواهد کرد. در وهله بعدی، تأکید بر عدم استفاده از غذاهای جامد و داغ در برنامه غذایی است. بعد از خوردن غذا نیز حتی‌الامکان از مسواک نرم یا دهانشویه‌ها جهت بهداشت دندان‌ها استفاده کند.

تا ۵ الی ۱۰ روز بعد از عمل ترمیمی بینی، تورم و کبودی امری شایع است. در طی این مدت، پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا برای مرطوب‌ نگه‌داشتن بینی ترجیحاً از وازلین استفاده کند. حداقل ۵ بار در روز باید پانسمان بینی، تعویض شود و محل مربوطه با محلول، شست‌وشو داده شود.

معمولاً پزشک برای اینکه بیمار درد کمتری بعد از عمل احساس کند، مصرف قرص استامینوفن را برای او تجویز می‌کند. اکیداً توصیه می‌شود این دارو همراه با الکل یا دیگر داروهایی که با استامینوفن تداخل دارند، مصرف نشود. پزشک به بیمار توصیه می‌کند که تا دو روز بعد از عمل، کمپرس سرد و بعد از آن از کمپرس گرم در نواحی بینی قرار داده شود. دقت داشته باشید برای انجام این کار، هیچ فشاری به نواحی اطراف بینی وارد نشود.

به هنگام خواب و استراحت، بهتر است بالشی زیر ناحیه کمر خود بگذارید تا بالاتنه شما در وضعیتی راحت و بالاتر از پاها قرار بگیرد. اگر احیاناً احساس عطسه داشتید، باید در نظر داشته باشید که هیچ گونه فشاری به بینی وارد نشود. روش مراقبتی این است که ترجیحاً با دهان باز این کار را انجام شود.

بهترین جراح برای عمل ترمیمی بینی (دکتر عطاالله حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک)

اگر قصد جراحی ثانویه بینی دارید، انتخاب یک پزشک متخصص از مهمترین اقداماتی است که باید در این زمینه انجام دهید. از آنجا که عمل رینوپلاستی ثانویه یک عمل بسیار پیچیده‌ای است، لازم است تا توسط پزشک با مهارتی انجام شود. دکتر عطاالله حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک از جمله بهترین جراحان پلاستیک در ایران است که دارای گواهینامه در زمینه جراحی پلاستیک و ترمیمی بینی است.

عمل ترمیمی بینی خود را به دکتر حیدری بسپارید. بی‌شک او از معدود پزشکانی است که تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد و در این راه از بهترین و پیشرفته‌ترین تکنیک‌های روز دنیا بهره می‌برد. در طی جلساتی که دکتر حیدری با بیمار خود گفت‌وگو می‌کند، تمام جوانب عمل و نکات لازم در خصوص مراقبت‌های اولیه قبل و بعد از عمل را برای او شرح می‌دهد تا بعد از عمل، بیمار به فرم ایده‌آل بینی دست پیدا کند.  

تیم مجرب دکتر حیدری

سوالات متداول

آیا بهبودی بعد از جراحی ترمیمی بینی، با درد همراه است؟

این درد به مراتب از درد عمل اولیه بینی کمتر و خفیف‌تر است.

چه تفاوتی بین رینوپلاستی اولیه و ثانویه وجود دارد؟

رینوپلاستی اولیه بینی، تنها برای تغییر شکل بینی و ظاهر آن انجام می‌شود. در حالی که در رینوپلاستی ثانویه بینی، فرد به دنبال آن است تا مشکلات ناشی از عمل ناموفق زیبایی بینی را رفع نماید. ناگفته نماند، هزینه رینوپلاستی ثانویه بینی به دلیل پیچیدگی و طولانی‌تر بودن عمل، به مراتب بیشتر از جراحی اولیه بینی است. چرا که جراح ناچار است از اسکار و بافت‌هایی که طی عمل ابتدایی بینی تغییر کرده‌اند، در جهت بهبود ساختار بینی استفاده نماید.

چه مدت بعد از جراحی ثانویه بینی می‌توانم به طور کامل به محل کارم بازگردم؟

لازم است بعد از جراحی ترمیمی بینی حداقل باید ۶ الی ۹ ماه گذشته باشد. زیرا در طول این مدت، تورم ناشی از عمل به طور کامل از بین رفته و فرد بهبودی لازم را به دست می‌آورد.

آیا من کاندید مناسبی برای انجام جراحی ثانویه بینی هستم یا خیر؟

برای تشخیص کاندیدای عمل بینی، بهترین راه، شرکت در جلسات مشاوره است. افرادی که از عمل اولیه بینی رضایت کافی ندارند و یکسال از عمل آن‌ها گذشته باشند می‌توانند اقدام به عمل ثانویه بینی کنند. علاوه بر این، شرایط دیگری لازم است دارا باشید که در این مقاله به طور کامل به شما گفته شد.

در صورت انجام رینوپلاستی ثانویه بینی، لازم است تا مجدداً هزینه عمل پرداخت کنیم؟

در صورتی که فرد بیمار، پزشک معالج خود را تغییر دهد و برای عمل رینوپلاستی ثانویه به جراح دیگری مراجعه کند. در این صورت، او مجبور است تا هزینه عمل را تمام و کمال پرداخت نماید. اما چنانچه برای عمل رینوپلاستی نزد جراح قبلی برود، تنها هزینه بیهوشی و اتاق عمل باید بپردازد.

امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 6

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *