وبلاگ

میزان درد عمل ابدومینوپلاستی

میزان درد عمل ابدومینوپلاستی

 درد عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟ آیا ارزشش را دارد؟

شاید شما هم به این فکر می‌کنید که میزان درد عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟ یا اصلاً درد عمل ابدو ارزشش را دارد که دست به این‌کار بزنید؟ در جواب باید بگوییم هیچ عملی بدون درد نیست، اما این نوع جراحی هم آن‌قدرها درد ایجاد نمی‌کند که ترس را به وجودتان راه بدهید و خودتان را از نعمت بهترین روش مدرن برای کاهش سایز و از بین بردن چربی شکم محروم کنید و عضلات شکم‌تان همان‌طور شل باقی بماند.

کمی شجاع باشید! اول اینکه باید به سراغ یک پزشک حاذق و با تجربه بروید، دوم اینکه حتی اگر بعد از عمل احساس درد داشتید، خیلی راحت می‌توانید با مصرف مسکن و یک سری دستورالعمل‌ها درد را کنترل کنید. با این توضیح کوتاه بیایید تا در ادامه اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار بدهیم.

میزان درد عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟ آیا ارزشش را دارد؟

فکر می‌کنید عمل ابدومینوپلاستی چقدر دردناک است؟

جواب این سوال در وهله‌ی اول به آستانه‌ی تحمل درد هر شخص برمی‌گردد. برای تشخیص این مورد می‌توانید سطح دردی را در نظر بگیرید که مثلاً بعد از یک عمل جراحی تجربه کرده‌اید. با توجه به این مورد تجربه نشان داده است بعضی از بیماران نیازی نمی‌بینند که مسکن‌های تجویز شده پس از جراحی را مصرف کنند، اما در مقابل بیمارانی هستند که نیاز دارند برای مدتی دارو مصرف کنند.

‌ سطح درد و ناراحتی هرچه باشد معمولاً بین ۳ تا ۵ روز پس از جراحی به حداقل می‌رسد یا از بین می‌رود و با کمک اقدامات احتیاطی ساده قابل کنترل است؛ البته در بیشتر موارد ناراحتی و درد تا ده روز اول پس از جراحی وجود دارد و رفته‌رفته کم می‌شود‌. این را هم اضافه کنیم که احساس سوزن سوزن شدن در دوران نقاهت بسیار طبیعی  و معمولاً قابل تحمل است.

عوامل موثر در میزان درد عمل ابدومینوپلاستی

در این نوع جراحی زیبایی، برداشتن چربی از ناحیه‌ی شکم و کاهش سایز بسیار پرطرفدار است، اما در نهایت میزان درد ناشی از عمل ابدو به نوع عمل و عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وسعت جراحی شکم:

خیلی طبیعی است که هر چه وسعت جراحی بیشتر باشد دردی که به وجود می‌آید هم بیشتر خواهد بود.

مقدار چربی، ماهیچه و پوستی که برداشته می‌شود:

به هر حال شما می‌خواهید از شر چربی و اضافه‌ها خلاص بشوید و پزشک در جلسه‌ی مشاوره موظف است در ارتباط با مقدار چربی، ماهیچه و پوستی که خارج خواهد شد توضیحات لازم را بدهد، دقیقاً در این نقطه با توجه به اطلاعاتی که می‌گیرید می‌توانید متوجه میزان درد بشوید و به فکر راهکارها باشید.

مقدار چربی، ماهیچه و پوستی که برداشته می‌شود

تجربه و تخصص پزشک:

یک پزشک با تجربه و متخصص کارش را خوب بلد است. مگر نه؟ حالا شما فکر کنید پزشک شما عملکردی تخصصی نداشته باشد و به بافت‌های داخلی آسیب برساند، در این صورت است که هم درد بیشتری ایجاد می‌شود هم دوره‌ی نقاهت طول می‌کشد.

کدام قسمت‌ها بعد از عمل ابدومینوپلاستی درگیر درد می‌شود؟

بعد از جراحی با توجه به عواملی که اشاره کردیم ممکن است شما در یک یا حتی چند ناحیه دچار ناراحتی بشوید، بماند که بعضی از دردها، یک نوع واکنش دفاعی بدن در برابر جراحی محسوب می‌شوند، اما در کل همگی با راهکارهای ساده و توصیه‌‌های پزشکی قابل برطرف کردن هستند. اما بیایید ببینیم ممکن است چه نوع دردهایی به سراغ‌تان بیاید.

درد ناف شایع‌ترین درد عمل ابدومینوپلاستی

اگر کسی عمل ابدو را انجام داد و دچار درد ناف شد بدانید که این نوع درد بسیار شایع است و جای نگرانی ندارد. این نوع درد قابل تحمل است و معمولاً اگر در هفته‌ی اول بعد از جراحی حرکت‌های نامناسب، نشستن و برخاستن بدون احتیاط و جابه‌جایی وسایل سنگین انجام بدهید دچار این درد می‌شوید، اما به تدریج با بهبود بافت‌های زخمی شکم و استراحت کردن درد کم می‌شود و از بین می‌رود‌.

توجه داشته باشید با وجود درد ناف فعالیت‌های روزانه مثل ایستادن، بالا رفتن از پله‌ها، نشستن، بلند شدن از حالت نشسته و … می‌تواند آزاردهنده باشد. در مجموع درد ناف دو علت مهم دارد:

۱. سفت شدن عضلات ناحیه جراحی

۲. عدم رعایت دستورات پزشک و مراقبت‌های بعد از عمل

درد در قسمت‌های بالایی شکم

تجربه نشان داده است بعد از عمل ابدو معمولاً بیماران در قسمت بالایی شکم بیشتر از قسمت تحتانی احساس درد دارند. دلیل هم بسیار واضح است؛ چراکه قسمت تحتانی برش می‌خورد و به دلیل تغییرات در بافت‌ و ماهیچه تا مدتی عصب‌های آن ناحیه حسی ندارند، از طرفی قسمت‌های بالای شکم، رگ‌های اعصاب بیشتری دارند؛ بنابراین به درد و ناراحتی واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

درد در نواحی مجاور شکم

ممکن است به غیر از خود شکم نواحی اطراف هم درگیر درد بشوند، این حالت اغلب زمانی رخ می‌دهد که عمل ابدومینوپلاستی با جراحی‌های دیگر همراه باشد. مثلاً اگر توام با عمل ابدو بخواهید در نواحی مجاور مثل پهلوها، عمل لیپوساکشن انجام بدهید، طبیعی است که درد و حساسیت در این قسمت‌ها هم به‌وجود خواهد آمد؛ ولی تمام این دردها هر چند ممکن است خیلی زود بعد از عمل ابدو ایجاد شود، اما رفته‌رفته و با بهبود زخم‌ها به طور کامل برطرف می‌شوند.

البته در صورت ادامه‌ی درد و شدت گرفتن اولین کار مشورت با دکترتان است.

پیشنهاد می کنیم برای دانستن هزینه ابدومینوپلاستی در تهران، این مطلب را مطالعه کنید.

درد قسمت‌های متورم

اینکه بعد از جراحی قست‌هایی از بدن که درگیر تغییرات بوده‌اند متورم و حساس بشوند بسیار طبیعی است. در واقع تورم یک واکنش دفاعی و محافظتی در برابر جراحی است. برای تسکین این نوع درد به دستور پزشک‌تان باید از کمپرس یخ استفاده کنید و روی سطح شیبدار به طوری که ناحیه شکم بالاتر از پاها قرار بگیرید بخوابید. از طرفی تا جایی که می‌شود برای مدتی نمک را از غذاهای خود حذف یا کم کنید.

احساس درد و سنگینی دستگاه گوارش

به این توجه کنید که بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیاز و مصرف غذای شما مثل قبل است، اما چیزی که تغییر می‌کند فضای داخلی شکم شماست که به شدت کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط درد و سنگینی و فشار در دستگاه گوارش  طبیعی خواهد بود. اما چاره چیست؟

۱. استفاده از رژیم غذایی مناسب که باید به دستور پزشک آن را رعایت کنید

۲. مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن به تجویز پزشک

۳.  حذف غذاهای سنگین و چرب

۴. مصرف مایعات بیشتر و انجام حرکات ورزشی مناسب

چطوری درد بعد از ابدومینوپلاستی را کنترل کنیم؟

به طور کلی پزشک شما دستورالعمل‌هایی را قبل از عمل ارائه می‌دهد که با رعایت آن‌ها درد کاهش پیدا می‌کند و شامل مواردی مثل: نوع تغذیه چند روز قبل از عمل، میزان فعالیت بدنی، عدم مصرف سیگار و الکل است؛ یعنی شک نکنید که پزشک توصیه می‌کند از دو هفته قبل از جراحی حتماً مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید و چند روز قبل از عمل هم از فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنید. اما این یک بخش ماجرا است موارد مهم دیگر را در ادامه شرح می‌دهیم.

چطوری درد بعد از ابدومینوپلاستی را کنترل کنیم؟

 

استفاده از لوله‌های تخلیه (زهکشی)

اگر بپرسید منشا درد کجاست؟‌ جواب این است که درد و ناراحتی برمی‌گردد به سلول‌های التهابی که در محل جراحی جمع شده‌اند. در واقع بافت‌های شکم بلافاصله بعد از جراحی مایع‌ای را تولید می‌کنند که سلول‌‌های التهابی در آن‌ها جمع می‌شوند و به دنبال آن شما احساس درد می‌کنید. با این وصف بعد از عمل، در محل جراحی لوله‌‌هایی قرار می‌دهند تا مایع‌ اضافی تخلیه بشود و درد کاهش پیدا کند. معمولاً هم تا ده روز باید حواس‌تان به این لوله‌ها باشد.

استفاده از پمپ درد  PCA

شاید اسم پمپ درد را شنیده باشید که از آن به‌عنوان روشی نسبتاً جدید برای کنترل درد بیماران بعد از جراحی استفاده می‌‌‌شود. پمپ ‌درد در واقع دستگاهی است که دارو را به‌ شکل مستقیم و مداوم به داخل بدن تزریق می‌کند. وقتی درد در ناحیه‌ی شکم شدید باشد، اینجاست که پمپ درد می‌تواند مسکن‌های لازم را به‌ شکل موثرتر و در دوزهای بالاتری وارد بدن کند؛ بنابراین اصلاً نگران دردهای زیاد نباشید؛ چراکه با کمک این پمپ بدن از درد شدید می‌افتد.

بستن کمربند لاغری

مسلماً در ابتدا بستن کمربند لاغری با درد همراه است، اما استفاده از یک کمربند لاغری یا همان گن مناسب از خونریزی و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و خود‌به‌خود باعث کاهش درد می‌شود؛ بنابراین از این کار اصلاً غافل نشوید.

و در آخر باید بگوییم شاید حاشیه‌های غلطی که مربوط به درد ناشی از عمل ابدو مینوپلاستی است باعث تردید شما برای تصمیم قاطع بشود، از این جهت توضیح دادیم که کدام قسمت‌های بدن بعد از عمل ابدو درد زیادی دارند و به روش‌های برطرف کردن آن پرداختیم. اما در کنار این موارد تاکید می‌کنیم انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه درصد موفقیت جراحی را بالا می‌برد و میزان درد را به حداقل می‌رساند. پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

اشتراک گذاری:

جدیدترین نوشته ها

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *