وبلاگ

۹ نکته کلیدی از مراقبت‌های قبل از جراحی بینی

مراقبت‌های قبل از جراحی بینی

مراقبت‌های قبل از جراحی بینی موضوعی است که در این مقاله به آن پی پردازیم. شاید بگویید در بین اطرافیان‌مان افراد زیادی عمل بینی یا  رینوپلاستی را انجام داده‌اند و آن‌قدر این جراحی در ایران عادی و پرطرفدار است که مراقبت‌های قبل از جراحی بینی و حتی بعد از آن بسیار واضح است. ما تا یک جایی این حرف را قبول داریم اما واقعیت این است که وقتی تصمیم شما برای جراحی قطعی باشد، باید دنبال جزئیات و اطلاعات دقیق باشید؛ چراکه عمل بینی جزو عمل‌های برگشت‌ناپذیر است و به غیر از زیبایی می‌تواند شامل حل مشکلات مربوط به انحراف و پولیپ بینی هم باشد.

با این اوصاف شما که نمی‌خواهید بی‌گدار به آب بزنید، درست است؟ پس این مورد را جدی بگیرید که توجه به مراقبت‌ها و اقدامات قبل و بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی تأثیر مستقیمی بر نتایج جراحی و روند بهبودی دارد. از این جهت برای آمادگی بیشتر قبل از جراحی پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

۱. مشاوره با جراح پلاستیک مجرب یعنی تصمیم‌گیری بهتر

مهم‌ترین قدم که حتماً خودتان هم بهتر از ما به آن واقف هستید مشاوره با یک جراح پلاستیک متخصص است؛ بنابراین خوب تحقیق کنید و به سراغ جراحی بروید که مجرب باشد و نمونه کارهای متعدد و مختلفی داشته باشد. در جلسه‌ی مشاوره باید انتظارات خود را مشخص کنید و از جراح بخواهید که توضیحات دقیق را درباره‌ی تمام موارد از جمله روند عمل، نتایج احتمالی و خطرات به شما بدهد. بعد از مطلع شدن می‌توانید با آگاهی بیشتری تصمیم بهتری بگیرید.‌ برای این منطور حتماً  سوالات زیر را بپرسید:

  • جراحی بینی برای من مناسب است؟
  • از چه تکنیکی برای جراحی بینی استفاده می‌کنید؟
  • خطرات احتمالی چیست؟
  • برای رسیدن به نتیجه‌ی نهایی چقدر باید صبر کنم؟
  • مراقبت‌ و اقدام خاصی لازم دارم؟

۲. بررسی‌های پزشکی و انجام آزمایش‌ها: اولین گام در درمان ایمن

به هر حال شما زیر تیغ جراحی خواهید رفت؛ پس نیاز است وضعیت سلامتی شما قبل از جراحی ارزیابی شود. از این جهت نیاز به انجام آزمایش‌ خون، بررسی فشار خون و اطمینان از عدم وجود بیماری‌های خاص دارید که جراح به‌عنوان اولین گام در درمان ایمن تمام این موارد را بررسی خواهد کرد. از طرفی اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید باید جراح خود را در جریان بگذارید.

اقدامات پزشکی قبل از جراحی بینی

  • انجام سی تی اسکن برای تشخیص انحراف و گرفتگی بینی
  • انجام نوار قلب برای کنترل مشکلات قلب مثل تبش قلب یا گرفتگی و خطر حمله‌ی قلبی
  • عکسبرداری از قفسه سینه برای تشخیص مشکلات ریه و وضعیت تنفس

آزمایش‌های لازم برای عمل بینی

  • آزمایش تشخیص بارداری
  • PT & PTT: بررسی مشکل انعقادی خون
  • FBS: بررسی قند خون ناشتا
  • HIV
  • HBsAg
  • HCV Ab

۳.   به فکر درمان کم خونی قبل از عمل بینی باشید

یکی از کارهای اصلی قبل از عمل بینی این است که اگر دچار کم خونی هستید آن را درمان کنید. اگر سطح هموگلوبین خون کمتر از 10 باشد کار کمی پیچیده می‌شود؛ پس تا زمان جراحی باید با تغذیه‌ی مناسب و مصرف داروهای مورد نیاز مشکل کم خونی را حل کنید. این کار را می‌توانید حتی زودتر از تجویز جراح انجام بدهید یعنی با یک ازمایش ساده متوجه بشوید که سطح آهن و هموگلوبین در خون شما چقدر است.اگر سطح هموگلوبین خون کمتر از ۱۰ باشد کار کمی پیچیده می‌شود؛ پس تا زمان جراحی باید با تغذیه‌ی مناسب و مصرف داروهای مورد نیاز مشکل کم خونی را حل کنید.

۴. از دو هفته قبل از جراحی داروهای رقیق‌‌ کننده‌ خون را قطع کنید

این نوع جراحی نیازمند بیهوشی عمومی است و از این جهت برای اینکه تاثیر داروهای رقیق‌کننده از بدن خارج شود باید از دو هفته قبل از روز جراحی داروهایی مثل آسپیرین، ژلوفن، بروفن، ویتامین E، ناپروکسن، ادویل و ایندومتاسین را کنار بگذارید.

نکته این است که اگر این داروها را برای درمان بیماری و بر اساس تجویز پزشک مصرف می‌کنید، باید قبل از قطع کردن دارو موضوع را با جراح بینی‌تان مطرح کنید.

۵. روی آمادگی روانی خود کار کنید

شما تغییر مثبتی خواهید داشت! به همین موضوع فکر کنید و اگر جراح مجربی انتخاب کرده‌اید که تمام توضیحات و مشکلات احتمالی را در جلسه‌ی مشاوره مطرح کرده است، بهتر است استرس اضافه و نگرانی بی جا را کنار بگذارید. البته ما به خوبی می‌دانیم که این عمل نه تنها یک تغییر جسمی است؛ بلکه یک تغییر روانی را هم با خود ایجاد می‌کند. به جنبه‌های مثبت ماجرا فکر کنید، به پیشرفت تکنیک‌های عمل و بدانید که نتیجه‌ی مطلوب بعد از عمل نیازمند صبر و حوصله و رعایت مراقبت‌های اصولی قبل و بعد از جراحی دارد.

۶. کپسول‌های درمان جوش‌ و آکنه را قطع کنید

 از زمان تصمیم‌گیری برای جراحی بینی تا اقدام باید به فکر این باشید که سلامتی و ایمنی بدن را حفظ کنید؛ پس توصیه می‌کنیم  از ۶ ماه قبل کپسول‌های درمان جوش و اکنه یعنی رواکوتان یا راکوتان را قطع کنید.

۷. برای مدتی مصرف سیگار و دخانیات را فراموش کنید

تنفس و رسیدن اکسیژن در حین جراحی یک عامل حیاتی در جراحی بینی محسوب می‌شود، از این جهت برای پیشگیری از مشکلات ریه و تنفس و بالا بردن ایمنی بدن موظف هستید حداقل از دو هفته قبل مصرف سیگار و دخانیات را کنار بگذارید؛ البته این روند را باید بعد از جراحی هم برای مدتی  ادامه بدهید تا به بهبودی کامل برسید.

۸. موردی را از اقدامات شب قبل از جراحی بینی جا نیاندازید

۱. حتماً یک دوش حسابی بگیرید، یعنی به غیر از نظافت بدن و رفع موهای زائد بهتر است آقایان ریش و سبیل خود را کوتاه کنند و خانوم‌ها فکری به حال موهای بلند خود کنند، مثلاً موها را ببافند. به هر حال تا چند روز بعد از جراحی حق حمام کردن و خیس کردن سر و صورت خود را ندارید.

۲. شام سبکی بخورید و از ۸ ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

۳. تمام زیورالات خود را در بیاورید، روز عمل آرایش و لنز نداشته باشید.

۴. لباس دکمه دار بپوشید.

۹. برای نقاهت بعد از جراحی بینی برنامه بچینید

برای اینکه بتوانید نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید نباید از دوران نقاهت و استراحت و مراقبت‌های بعد از عمل بینی غافل بشوید. یک بخش مهم برمی‌گردد به اینکه بتوانید حداقل یک هفته کار و فعالیت سنگین نداشته باشید و حتماً یک همراه کنارتان باشد. بماند که باید محل استراحت خود را مشخص کنید و به فکر رخت‌خواب و ملحفه‌های تمیز باشید.

و در آخر  باید بدانید که رینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی ایده‌آل است که می‌توانید با کمک آن ناهنجاری‌های بینی را اصلاح کنید و شکل و اندازه‌ی آن را تغییر بدهید. اما این نوع عمل آن‌قدری ظریف است که همان‌طور که در این مطلب شرح دادیم نیازمند رعایت نکاتی کلیدی در جهت مراقبت‌های قبل از جراحی بینی است تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید و از تغییر جدید لذت ببرید. به نظرتان چه نکته‌‌ی دیگری وجود دارد؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اشتراک گذاری:

جدیدترین نوشته ها

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *