وبلاگ

معرفی انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه: هر آنچه باید درباره انتخاب بهترین مدل پروتز سینه بدانید

وقتی حرف از جراحی زیبایی سینه باشد، انواع پروتز سینه بیشترین طرفدار و کاربرد را دارند. فرقی هم ندارد که بافت سینه‌ی شما به دلیل عوامل هورمونی یا رشد تومور ظاهر نامطلوبی گرفته باشد یا در کل از فرم و اندازه‌ی سینه‌ی خود رضایت نداشته باشید، در هر صورت انتخاب بهترین مدل پروتز سینه قطعی‌ترین راه‌حلی است که می‌توانید دست روی آن بگذارید و به‌راحتی به فرم دلخواه خود برسید‌.

اما قبل از هر اقدامی باید اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید بهترین پروتز سینه را با توجه به ظاهر و تیپ بدنی خود انتخاب کنید؛ برای این منظور همچنان ما را همراهی کنید.

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه اشاره به یک ماده‌ی پرکننده و بسیار بادوام دارد که با کمک آن امکان بزرگ کردن یا ایجاد تقارن در سینه‌ها به‌وجود می‌آید. این ماده‌ی پزشکی که معمولاً در کارهای زیبایی دیگری مثل بزرگ کردن باسن هم کاربرد دارد به شکل بدن تولید می‌شود‌.

به طور کلی پروتزهای مورد استفاده در جراحی‌های بزرگ‌ کردن، بازسازی یا شکل‌دهی و متقارن کردن سینه‌ها از ژل‌هایی ساخته می‌شوند که از لحاظ کاربرد بسیار نزدیک به بافت ماهیچه‌ای سینه باشند و شکل و شمایل طبیعی به این قسمت از بدن بدهند. از همه مهم‌تر اینکه پروتزهای سینه در برابر آسیب و ضربه بسیار مقاوم هستند و عموماً خراب نمی‌شوند، اما بنا به شکل ظاهری و جنس در انواع مختلفی ساخته می‌شود.

پروتز سینه چیست؟

 انواع پروتز سینه بر اساس شکل ظاهری

براساس مدل و شکل ظاهری با دو دسته یعنی پروتز گرد و د پروتز قطره اشکی روبه‌رو هستید‌.

پروتز گرد (Round) برای ایجاد سینه‌هایی برجسته

 یکی از رایج‌ترین نوع پروتزها که در بزرگ کردن سینه کاربرد دارد مدل پروتز گرد است و همان‌طور که اسمش پیداست جلوه‌ای گرد به حالت سینه‌ها می‌بخشد.

 اگر بخواهید سینه‌های برجسته‌ای داشته باشید که نرم و خوش‌فرم باشند این مدل گزینه‌ی مناسبی است؛ چراکه نسبت به مدل قطره اشکی از ژل‌های ضخیم‌تری ساخته می‌شوند که به برجسته شدن سینه کمک می کنند. از طرفی پروتزهای گرد، قسمت بالایی سینه‌ها را پر می‌کنند و نسبت به پروتزهای قطره‌ اشکی باعث لیفت بیشتری می‌شوند.

 پروتز قطره اشکی (Teardrop) برای ایجاد سینه‌هایی با فرم طبیعی

اگر شما به دنبال پروتزی هستید که در عین بزرگ کردن سینه، شکل و ظاهری طبیعی‌ هم ایجاد کند باید به سراغ پروتز قطره اشکی بروید. همان‌طور که از اسم این مدل مشخص است شما با پروتزی روبه‌رو هستید که ظاهری قطره‌ای شکل یا بهتر بگوییم بیضی شکل دارد، مدلی که در شکل ظاهری آن، قسمت بالای سینه نسبت به قسمت پایین حجم کمتری دارد و در کل شکل طبیعی‌تری به وجود می‌آورد.

البته برای افرادی که سینه‌های کوچکی دارند، یعنی بافت سینه‌ای خیلی کمی دارند یا دچار عدم تقارن در سینه‌ها هستند،  پیشنهاد می‌کنیم حتماً از پروتز قطره‌ اشکی استفاده کنند که بهترین نوع پروتز سینه برایشان است.

 

انواع پروتز سینه با توجه به جنس آن

در واقع انواع پروتز سینه را می‌توان بر اساس جنس ماده‌ای که با آن پر می‌شود به سه دسته‌ی پروتز سیلیکونی، آب نمکی یا سالینی و کامپوزیتی تقسیم کرد‌.

انواع پروتز سینه با توجه به جنس آن

پروتزهای سیلیکونی

سیلیکون یکی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در جراحی‌هایی مثل زیبایی سینه و بزرگ‌ کردن باسن است.‌ در واقع سیلیکون‌ها از ژل‌هایی با بافتی نرم و طبیعی هستند، به زبانی دیگر  شکل و حجم این نوع پروتزها شباهت زیادی به سینه‌‌ی طبیعی دارد و از این جهت یکی از بهترین گزینه‌های درمانی در جراحی سینه یا برای تقویت حجم سینه بعد از جراحی هستند‌.

ساختار پروتز سیلیکونی تماماً از ژل تشکیل می‌شود و به‌عنوان یک سینه‌ی مصنوعی در برابر سایش یا از هم پاشیدگی بسیار بادوام است و اثر آن برای سال‌ها می‌ماند‌. در ساخت پروتز سینه سیلیکونی از روکش پلی‌ یورتان استفاده می‌شود، به این ترتیب این جنس پروتز بعد از قرار گرفتن در زیر بافت ماهیچه‌ای سینه‌ها، به لطف پلی ‌یورتان به بافت‌ها نمی‌چسبد. از طرفی در جراحی زیبایی سینه معمولاً از دو نوع پروتز سیلیکونی یعنی سینه گرد و سیلیکون آناتومیک استفاده می‌شود.

پروتزهای آب نمکی (سالین)

این جنس پروتزها با آب نمک استریل پر می‌‌شوند و از نظر ظاهری شبیه به سیلیکون‌های ساخته شده از ژل هستند، اما از نظر ویژگی با سیلیکون‌ها تفاوت دارند. مایع داخل این نوع پروتزها با توجه به اندازه‌گیری‌های زیبایی‌شناختی سینه‌ها در یک غلاف روکش ‌شده با پلیمر پر می‌شوند. در این میان نکته این است که پروتزهای سالین نسبت به پروتزهای سیلیکونی معایب بیشتری دارند؛ بنابراین این روزها در اولویت انتخاب قرار نمی‌گیرند.

پروتز سینه کامپوزیتی یا ثابت

پروتز ثابت جزو پروتزهایی است که با توجه به شرایط بیمار، هزینه، احساس راحتی، محل برش و در کل تشخیص جراح انتخاب می‌شود. قسمت پایین این نوع پروتزها از برجستگی زیادی برخوردار است و به دلیل بافت متراکم و سفتی که دارد احتمال آسیب و پارگی در آن کمتر وجود دارد، هر چند پارگی این نوع پروتزها در شکل ظاهری‌شان تاثیر نمی‌گذارد.

انواع پروتزهای سینه بر اساس سطح پوشش

پروتزهای صاف: این نوع پروتزها بیشتر در پروتزهای گرد دیده می‌شوند و در ساختارشان کمی تخلخل وجود دارد.

پروتزهای زبر: در ساخت پروتزهای قطره‌اشکی کاربرد بیشتری دارند و میزان تخلخل در این نوع پروتز‌ها هم بیشتر است.

پروتزهایی با سطح پلی یورتان: این پروتزها از لایه‌ای نرم و مخملی پوشیده می‌شوند و می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای بعضی از بیماران باشند.

 انواع پروتز سینه را بر اساس نما یا برجستگی

باید بدانید نمای پروتز یعنی میزان بیرون‌زدگی سینه از دیواره‌ی قفسه که بزرگی یا کوچکی سینه را نشان می‌دهد. هر چه نما و برجستگی بیشتر باشد مسلماً بیرون‌زدگی هم بیشتر خواهد بود؛ البته اکثر بیماران به دنبال نمایی طبیعی هستند که در عین حال شکل ظاهری سینه، پر و بزرگی نرمالی داشته باشد. مسئله‌ی مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که توازن و ظاهر طبیعی به هماهنگی پهنا و عرض پروتز با پهنای بافت سینه مرتبط است.

در کل بر اساس برجستگی و نما سه نوع پروتز وجود دارد که انتخاب هر کدام به خواست بیمار و البته به صلاح‌دید جراح بستگی دارد.

  • پروتز سینه با برجستگی کم  Low Profile
  • پروتز سینه با برجستگی زیاد High Profile
  • پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد Ultra-High Profile

 انواع پروتز سینه را بر اساس نما یا برجستگی

کلام آخر

در یک جمع‌بندی باید بدانید که استفاده از یکی از انواع پروتز سینه که در این مطلب به شرح آن‌ها پرداختیم با توجه به شکل و نیاز بدنی شما می‌تواند شما را به زیبایی و فرم دلخواه‌تان برساند.‌ نکته این است که انتخاب نوع پروتز در کنار خواست بیمار بستگی به تایید جراح دارد، یعنی جراح با تجربه بعد از معاینه و با توجه به اندازه و بافت سینه بهترین نوع پروتز سینه را پیشنهاد می‌دهد.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 3

اشتراک گذاری:

جدیدترین نوشته ها

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *